Az oldalainkba ágyazott Google Adwords kódja marketing célokra, valamint a Google Analytics kódja a látogatottság méréséhez sütiket használ.

Adatkezelési szabályzat Elfogadom

Fény Útja

Minden évben kivételes élményt kínálnak a Fény Útja alkotásai, így lesz ez idén is. A Pécs belvárosát behálózó fénykörút állomásai egyesével csavarják el a látogatók fejét. A Fény Útja 20 állomása érinti a belváros ikonikus épületeit, de a folyamatosan növekvő érdeklődés miatt szükségessé vált, hogy még nagyobb területre terjedjen ki. Így a tavaly sikerrel debütált Kodály Központ Hangversenytermén túl a Balokány ligeten át egészen a Zsolnay Negyedig húzódik a fényuniverzum.

Az éj leszállta után hazai és külföldi művészek épületvetítései, helyszínspecifikus fényalkotásai ejtik ámulatba a látogatókat Pécs hangulatos utcáin, terein, a város galériáiban és pár olyan kivételes helyszínen, amik csak a rendezvény alatt nyitják ki kapuikat a közönség számára. Az érdeklődők találkozhatnak analóg és digitális technikán alapuló fényalkotásokkal, statikus és interaktívan irányítható fényinstallációkkal egyaránt.

A nyilvános közterületeken található alkotások ingyenesen tekinthetőek meg, de aki egy fényélményt sem akar kihagyni, azt várja a FÉNY ÚTJA EXTRA 10 különleges helyszíne, amelyek egy karszalag megvásárlásával látogathatóak.

A Fény Útja kiemelt vetítéstechnikai partnere az EPSON Magyarország.

Fény Útja 2024:

  • Barbakán bástya

    1. AXIS MUNDI

    Fényszórók Visual: AXIS MUNDI

    A fehérvári Fényszórók Visual több év kihagyás után tér vissza a Fény Útjára, írásvetítőkkel és kinetikus szerkezetekkel vetítik a Barbakán hengerszerű palástját. Az ország egyik leghíresebb fényfestő csapata ezúttal egy olyan élményt hoz létre, aminek eszköze egy általuk fejlesztett analóg-hibrid rendszer, célja pedig egy különleges perspektíva ábrázolás és tértapasztalás.

    Témájuk az Axis Mundi, a világokat elválasztó és összekötő tengely, a pokol, a mennyország, az anyagi és a lelki világ közötti vonal.

    Újrahasznosított eszközökkel dolgoznak, munkájukat és alkotói hozzáállásukat alapjaiban határozza meg a környezettudatosság.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://www.facebook.com/fenyszoro
    https://www.instagram.com/fenyszorok

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    1

  • Civil Közösségek Háza (Szent István tér 17.)

    2. SOPIANAE SELECTION

    Light Art Museum Budapest: SOPIANAE SELECTION

    A Light Art Museum Budapest a fénnyel folytatott művészeti kísérletek helyszíne. Az egyik  első olyan kiállítóhely a világon, amely múzeumként kötelezte el magát a médium gyűjtése, kutatása és bemutatása mellett. A művészet, a tudomány és a technológia interakciójára épülő eredményeket, a fény kreatív használatával végzett kutatómunka legkülönbözőbb területeit a Light Art Museum úgy mutatja be, hogy egy komplex és változatos értelmezési mező szülessen. A múzeumban látható művek a képzelet és a valóság közti határterületekre kalauzolják el a látogatót, feltárva előttük a fényhasználat esztétikai utópiáit és a médium művészeti lehetőségeinek leginnovatívabb formáit.

    A Zsolnay Fényfesztivál keretein belül a Light Art Museum folyamatosan bővülő gyűjteményének, külön erre az alkalomra válogatott darabjai láthatók.

    Alkotások:
    SZAUDER DÁVID ARIEL: Modulátor V3
    BORSOS LŐRINC: Trinity Model 2.1
    DISNOVATION.ORG: Létfenntartó rendszer
    VICTOR VASARELY: Holld 1954–1955 / 1990
    SZTOJÁNOVITS ANDREA: Oázis, 2021-2023
    SÁRGANY (BARTA BENCE & BORSOS JÁNOS): Uranopatia, 2023

    LAM a weben:
    https://lam.xyz
    https://www.instagram.com/lambudapest

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    2

  • Civil Közösségek Háza (Szent István tér 17.)

    2.1 Modulátor V3

    SZAUDER DÁVID ARIEL: Modulátor V3

    A művész Modulator V3 című alkotásában Moholy-Nagy László – konstruktivista festőművész, fotográfus, dizájner és teoretikus – Világítókellék elektromos színpadra című művéből merít inspirációt. Az eredeti, Moholy-Nagy László elképzelései és Sebők István építész tervei alapján készült konstrukció célja a fényfestéssel való kísérletezés, valamint, hogy feltérképezze, hogyan lehetséges egyszerre több művészeti terület sajátosságait ötvözni egy mozgó installáción belül. Szauder a prototípusként használt műtárgy felhasználásával egy interaktív performanszot hoz létre, amelyet Moholy-Nagy esztétikai-pedagógiai programjának figyelembevételével a szobor mozgása által létrehozott fény-árnyék környezetre reagáló auditív élményt kínál. Az eredeti műalkotás egy multimédiás installációsorozat tömeggyártásra alkalmas prototípusa lett volna.

    https://hun.lam.xyz/muveszek/szauder-david-ariel/

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    Copy of Szauder Dávid Ariel_Modulator V3

  • Civil Közösségek Háza (Szent István tér 17.)

    2.2 Trinity Model 2.1

    BORSOS LŐRINC: Trinity Model 2.1

    Borsos János hely- és nyelvspecifikus műve identitásfilozófiai problémákat feszeget. A művész itt látható installációjának előképét jelentő, 2009-ben készült Szentháromság modell című munkájához hasonlóan drámai eszközökkel, de kontemplatív befogadásra kényszerítő módon szólítja meg a nézőt. Borsos a lézersugarakat, a szöveget és a teret olyan eszközökként használja, amelyek lehetővé teszik egy metafizikai kinyilatkoztatás szövegként és képként egyaránt értelmezhető megjelenítését. Az önazonosság konceptuális kérdéseire rámutató alkotásban a két személyes névmás – az angol „I am” (én vagyok) és a „you” (te) úgy válik egymás pandanjává, és azáltal lesz egymással felcserélhető és behelyettesíthető, hogy ugyanaz a lézersugár rajzolja ki őket az egymással szembefordított, azonos számú fénypontokból álló két kijelzőn.

    https://hun.lam.xyz/muveszek/borsos-lorinc/

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    LAM_Budapest_Borsos_Lőrinc_3(felirattal_eng)

  • Civil Közösségek Háza (Szent István tér 17.)

    2.3 Létfenntartó rendszer

    DISNOVATION.ORG: Létfenntartó rendszer

    A projekt az élettani folyamatokhoz nélkülözhetetlen ökoszisztéma-szolgáltatások kritikai vizsgálatára tesz kísérletet. A társadalomhoz, a világhoz és a bioszférához fűződő viszonyunkat gyakran gazdasági metaforákkal írjuk le. A ma uralkodó gazdasági konvenciók azonban egyrészt nem ismerik el a minden élet alapját adó ökoszisztémák valódi értékét, másrészt nem nyújtanak megfelelő eszközöket ahhoz, hogy társadalmi vagy politikai szinten foglalkozhassunk az ökoszisztémák a földi élethez való hozzájárulásának fontosságával. Ez a kísérlet 1 m2 búza mesterséges zárt környezetben történő termesztését szimulálja. A rendszer méri, felügyeli és láthatóvá teszi a bekerülő víz, fény, hó és tápanyag mértékét, mely így kézzelfogható hivatkozási alapot nyújt a bioszféra alulértékelt és kizsákmányolt „munkájának" számbavételéhez.

    https://hun.lam.xyz/muveszek/disnovation-org/

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    Copy of .Disnovation_Life Support System

  • Civil Közösségek Háza (Szent István tér 17.)

    2.4 Holld 1954–1955 / 1990

    VICTOR VASARELY: Holld 1954–1955 / 1990

    Victor Vasarely a “kinetizmus” elnevezés alatt nemzetközi irányzattá szerveződő absztrakt geometrikus művészet kulcsfigurája. Művészete az 1960-as évektől induló op-art irányzat alatt robbant be a köztudatba. Vasarely optikai kísérletei rávezették arra, hogy a négy oldalán lezárt sík képfelülethez hozzárendelje a mozgás képzetét. Az vizuális kísérletek nyomán jöttek létre az első “kinetikus mélykompozíciók” amelyek valóságos térélmény létrejöttét eredményezték. A műalkotásokban két egymásra vetített azonos absztrakt minta interferenciájával folyamatos átalakulásában lévő térbeli kollázsok jöttek létre, amelyeket a néző mozgása keltett életre. A művész itt látható objektjei a fény által modulált sík felületek plasztikai lehetőségeiben rejlő kreatív szemlélet hordozói.

    https://hun.lam.xyz/muveszek/victor-vasarely/

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    Copy of Victor Vasarely_HOLLD

  • Civil Közösségek Háza (Szent István tér 17.)

    2.5 Oázis, 2021-2023

    SZTOJÁNOVITS ANDREA: Oázis, 2021-2023

    Sztojánovits Andrea művében elválaszthatatlanul eggyé olvad a vetítési felület és a vetítés képe. A bizonyos nézőpontokból domborúnak, másokból homorúnak tűnő felületen oda-vissza változnak és folynak egymásba a színek: a homoksivatagban felsejlő oázis délibábja így alakul át a végtelen tengeren található sziget víziójává. A színátmenetek lassú, meditatív hullámain formálódó illuzórikus látvány finom átalakulásában pedig óhatatlanul megpihen a tekintet.

    https://hun.lam.xyz/muveszek/sztojanovits-andrea/

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    Copy of Sztojanovits Andrea_Oasis(2)

  • Civil Közösségek Háza (Szent István tér 17.)

    2.6 Uranopatia, 2023

    SÁRGANY (BARTA BENCE & BORSOS JÁNOS): Uranopatia, 2023

    A Sárgany zenei formáció és művészcsoport legújabb művének központi eleme egy uránüvegből készült, spekulatív tárgy. Az urán spontán hasadásából kialakuló természetes atomreaktorok közel kétmilliárd éves múlttal rendelkeznek, ezekből az ősi konstrukciókból merítenek inspirációt az alkotók. A munka tulajdonképpen egy fiktív rituáléhoz kapcsolódó hangvilla, amelynek segítségével a nézőket koncentrált sugárzásnak teszik ki. Az üvegeszközt szolenoid motorok koppanásai hozzák működésbe, amiket egy uránérc által meghajtott eurorack modul vezérel. Egy Geiger–Müller-számláló méri az uránérc lebomlásakor keletkező sugárzás mértékét, amit véletlenszerű jelekké alakít át. Az üvegtárgy így keletkező rezgéseit egy mikrofon veszi és továbbítja a vitrin – egy rezonátor segítségével – hangdobozzá alakított részébe. Az uránüvegben tárgy UV-fény alatt erősen fluoreszkál. A keletkező hangrezonancia szonikusan, a fluoreszkálás pedig vizuálisan ábrázolja az érzékszervekkel nem tapasztalható radioaktivitást.

    https://hun.lam.xyz/muveszek/sargany-barta-bence-borsos-janos/

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    Copy of Sárgany_Uranopátia(1)

  • Jakováli Hasszán Dzsámi (Rákóczi út 2.)

    3. LITTLE THINGS & METALLWALD3

    DecideKit (TH): LITTLE THINGS & ruestungsschmie.de (DE): METALLWALD3

    Jakováli Hasszán dzsámija Magyarország egyik legjobb állapotában fennmaradt török építészeti emléke, és az egyetlen, aminél a dzsámi és a hozzá csatlakozó karcsú minaret majdnem változatlanul őrizte meg az eredeti formáját.

    A belső kupola legmagasabb pontja 15 méterre magasodik a látogató fölé, miközben a tér belső átmérője ennél pár méterrel kevesebb. Ezt a hipnotikus erejű helyszínt egyre több funkcióval használja a fesztivál, és egyre több alkotásnak ad otthont.

    Esténként két kupola vetítés lesz látható, az egyik a Zsolnay Light Art Video Mapping Verseny tavalyi közönségdíjasa, a thaiföldi DecideKit munkája, a másik a Zsolnay Light Art 2021-es első helyezettjének, a német ruestungsschmie.de csapatának alkotása.

    A Fény Útja részeként bemutatott két kupola mapping mellett péntektől vasárnapig délutánonként is várunk a helyszínre, ami különleges audiovizuális előadásoknak ad majd otthont.

    DecideKit: Little Things

    Az emberiség hatalmas dolgok véghezvitelére képes. Gépeket alkotunk, városokat hozunk létre, intenzíven formáljuk a bolygónkat, néhány évtizeddel ezelőtt a Holdat is meghódítottuk.

    De ha az univerzum óriási kiterjedéséhez hasonlítjuk magunkat, megdöbbentően parányiak vagyunk. Egy magányos fa több száz évig képes élni, vannak hegyek, amelyek magasabbra emelkednek a felhőknél is. Nem mi irányítjuk a természetet, hanem a részei vagyunk, muszáj tisztelettel bánnunk vele.

    Apró dolgokból áll össze a nagy egész.
    Apró dolgok, hatalmas erővel.
    Csukd be a szemed, és kösd össze lelked a természettel.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://www.decidekit.com/project
    https://www.instagram.com/decidekit

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    3

    ruestungsschmie.de: METALLWALD3

    A METALLWALD3 az élményalapú művészet és design területén tett úttörő kísérletnek számít, amely a perspektíva, a fény és a hang transzformáló erejéről tesz tanúbizonyságot. Ez a projekt a kupola vetítés formátumában tett első kitérője a német alkotóknak, a forma, a tér, és az érzékelés közötti kölcsönhatás mélyreható feltárása összpontosít. A kupola, a maga gömbölyded formájával különleges kifejezőeszközként szolgálja az alkotást. Kereksége izgalmas kontrasztot képez a benne elhelyezett kubisztikus ábrázolásokkal szemben. Ez a szembeállítás nemcsak vizuális, hanem fogalmi is, arra hívja a nézőket, hogy gondolják át a tér és a forma megszokott értelmezését.

    A METALLWALD3 tartalmát a kubizmus elvei ihlették, egy olyan mozgalomé, amely forradalmasította a képzőművészetet azáltal, hogy a valóság új szemléletét vezette be. Ez a megközelítés lehetővé teszi számunkra, hogy az absztraktba merészkedjünk, eltávolodva a szószerintitől.

    A METALLWALD3 kulcsfontosságú eleme a hangtervezés. Az alkotás mély, magával ragadó hangzásvilággal rendelkezik. A bemutatott mű három nagy részének mindegyike sajátos auditív karakterrel rendelkezik, ami fokozza az általános érzékszervi élményt.

    A METALLWALD3 végső célja, hogy a néző számára egy magával ragadó utazást biztosítson. A forma, a fény, a perspektíva és a hang gondos hangszerelésével a nézőt az esztétikai szemlélődés birodalmába kívánjuk vinni, ahol az én és a műalkotás közötti határok elmosódnak.

    A METALLWALD3 lényegében nem csupán egy kupola vetítés, hanem a művészetben rejlő lehetőségek csendes ünneplése, egy érzékszervi utazás, amely arra ösztönzi a nézőket, hogy újszerű módon foglalkozzanak a térrel és a formával.

    A METALLWALD3 egy szerény tisztelgés a határtalan lehetőségek előtt, amelyek akkor bukkannak fel, ha merjük más szemszögből látni a világot.

    ruestungsschmie.de ® szeret téged.

    AZ ALKOTÓKRÓL:
    https://ruestungsschmie.de
    https://www.instagram.com/ruestungsschmie.de

    Technikai partner: Visual Human And Tech, Kiégő Izzók

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    3_1

  • Jakováli Hasszán Dzsámi (Rákóczi út 2.)

    4. TRANSLUSION

    Kiégő Izzók: TRANSLUSION

    A TRANSLUSION egy helyspecifikus fénytér.

    A Jakováli Hasszán dzsámijában található sokszögletű, eredendően tükrökkel borított terének intervenciója során olyan látszatvilágot hozunk létre, amely reményeink szerint a látogatókat új dimenziókba engedi betekinteni. A helyszín szakralitását újraértelmezve - a kerengő dervisek meditatív szédítő táncához hasonlóan - animált fények segítségével csaljuk lépre az érzékeket.

    A végtelen tükröződés, a benne hipnotikusan lüktető fényekkel portálként funkcionál és a kiterjesztett tudatállapot pillanatnyi felvillanásain keresztül a látogatókat egy köztes állapotba repíti. Ahogy az érzékszerveink cserben hagynak minket, a határok elmosódnak és a totális lebegés spektákuluma tölti be a valóság helyét.

    Zene: Domonkos Csilla

    AZ ALKOTÓKRÓL:
    https://glowingbulbs.com
    https://www.instagram.com/glowingbulbs

    FIGYELEM!
    A villogó fények és mintázatok az erre érzékenyekben fényérzékenységi rohamot okozhatnak!
    Ha szeretnéd kihagyni ezt az alkotást, jelezz munkatársainknak és segítünk a kupola vetítések megközelítésében.

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    4

  • Cella Septichora Látogatóközpont (Sétatér)

    5. VÁSZON

    Battha Gáspár: VÁSZON

    A vászon egy festő számára nem csupán fizikai alapanyag, hanem egy kreatív tér, egy kétdimenziós sík, amit a képkeret foglal magába.

    A festő két dimenzióban alkot, azonban a kép létrejöttét felölelő idő, a folyamat során egymásra kerülő festékrétegek, és az emberi fantázia sokszínűsége szerint alakuló kép, mint egy harmadik dimenzió, a pillanat megörökítésének végtelen iterációját teszik lehetővé.

    Minden egyes ecsetvonás az idő azon szegmensének lenyomata, egyedi és megismételhetetlen.

    Ezt a gondolatot ragadja meg a 'VÁSZON' című interaktív installáció, ami egy holografikus vászon, egy képkeret által behatárolt kétdimenziós sík. Egy olyan kreatív tér, aminek részei egy optikai csalódás révén csak a néző, avagy az alkotó szemében alkotnak egységet. A vásznat megérintve generatív grafikák létrejöttének lehetünk szemtanúi és alkotói, az emberi véletlenszerűség és egy önmagát folyamatosan újraíró algoritmus végtelen folyamatában.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    http://www.gasparbattha.com

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    5

  • Martyn Ferenc Múzeum udvara (Káptalan utca 4.)

    6. FÉNYMŰVÉSZTELEP 2024

    FÉNYMŰVÉSZTELEP 2024 – Csoportos kiállítás

    A Fényművésztelep egyetemi diákoknak és fiatal művészeknek kínál lehetőséget, hogy alkotásaikat bemutassák és ezáltal aktívan részt vegyenek a fény alapú művek hazai és nemzetközi diskurzusában. A kiállítás előkészítési folyamataiban a kiállítók támogatást, valamint mentori segítséget is kapnak műveik kiteljesedéséhez. A Zsolnay Fényfesztivál kiemelt fontosságú helyszíne több, mint 20, kisebb-nagyobb alkotásnak ad otthont, az alkotások köré szerveződő tematika pedig művészettörténeti fontosságú korszakokat tár fel.

    A beltérben a SPEKTRUM c. kiállításon a látogatók több, izgalmas teret járhatnak be. A Martyn Galéria fogadó terében egy fotogram installáció látható, mely eljárásnak specialitása, hogy fényképezőgép nélkül, közvetlenül a fényérzékeny rétegen megjelenített fény-árnyék hatásokat rögzíti. Az 1920-as évek avantgárd művészeti irányzatainak egyik úttörő műfaji jelensége, a kifejezés MOHOLY-NAGY Lászlótól ered. Balra, az első terembe belépve a fő tematikát a luminokinetika adja, a fény és árnyék kapcsolatának vizsgálatába VARGA Rita, egyetemi oktató Szekszárdi Környezetkultúra szakos diákjai kalauzolnak. A látogatók az analóg fény mozgással egybekötött víziótereit láthatják, az alkotások egyben hódolatok Nicolas SCHÖFFER és DARGAY Lajos munkássága előtt fénydobozok, fénymodulátorok által. A bal oldali második terem az emlékezés tere, melyben a műalkotások a fény bevonásával az emlékezés és a mitológiák, bibliai történetek világába kalauzolnak valamint a hologram világába a Kaposvári Egyetem Látványtervező szakos diákjai invitálnak MOLNÁR Zsuzsanna, HERÉDI Győző vezetésével. A bejárattól jobbra, az első terem az újmédia tér, melyben a legújabb technológiákkal készült alkotásokat láthatják az érdeklődők. Az uránium szonifikációjától a mesterséges intelligenciával generált életút interaktív játékon keresztül a virtuális valóság belső utazásig, valamint az objekt mappingig. Tovább haladva a jobb oldali második teremben a közelmúltban elhunyt KOZMA Péternek állít emléket az élő archívum, aki elévülhetetlen szerepet játszott a hazai fényfestő színtér kialakulásában.
    A kültéri installációkat idén az ŰR tematika öleli körbe valamint az idei egyik fő motívum DOBOVICZKI Attila, pécsi egyetemi oktató 'HOMMAGE Á KOZMA PÉTER' koncepciója, mely a nemrég elhunyt Frankhegy parti egyik főszervezőjének állít emléket. A kilencvenes évek parti hangulatát beltérben a chill-archívumon keresztül, az udvarban pedig ‘raypainting’-ben sétálva tapasztalhatják meg a látogatók.
    A kilencvenes évek partikulturájának felelevenítése azáltal, hogy kortárs és fiatal művészek reflexiói is helyet kapnak benne, élő archívumként fog működni. A beltéri kiállítással és kültéri, fényszobrokkal kiegészült parti helyszín DJ-VJ esteknek ad otthont, melynek házigazdája a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán működő fénykurzus, KELEMEN Márton vezetésével. A korai partik hangulatához kapcsolódik az ŰR tematika, melyben a pécsi egyetemisták munkáitól kezdve egyéb, művészeti alkotások is kapcsolódnak. A zenei színpad tovább dübörög, a chill zátonyban űrvirágok és fénybogarak között, asztronautákkal körbevéve megpihenhetünk.

    Alkotások:

    Martyn Galéria:
    Bakos Bettina: /imagine prompt:
    Faddi Bianka és Pálovics Emese: BAD TRIP
    Hizsnyik Dénes / PTE-KPVK: FényDoboz
    Kicsiny Martha: Ēlektōr - Litofán Sorozat
    MATE Kaposvári Rippl Rónai Művészeti Intézet: Örökség, oktatók: Molnár Zsuzsanna, Herédi Győző
    MATE Kaposvári Rippl Rónai Művészeti Intézet: Lényed a csillag, oktatók: Molnár Zsuzsanna, Herédi Győző
    Orbán Orsi & Gyulai Panni: Roots & Algorithms
    Pátkai Rozina: re:member
    Stefka Benisheva: Pops and Cracks
    Kaposvári Zichy Mihály Iparművészeti szakgimnázium, technikum és kollégium: FOTO/FÉNY/MOZGÁS, oktatók: Vágner Mátyás/ Varga Rita
    Szekszárdi Környezetkultúra szak: Schöffer reflexiók, oktató: Varga Rita

    Martyn Udvar:
    Doboviczki Attila & Schulteisz Emil & Somogyi Endre : PANI - hommage à Kozma Péter
    Pécsi Elektronikus Zene szak: DJ-VJ színpad / Űrvirágok / Chill-zátony / Fénybogarak, oktató: Kelemen Márton
    Komlódi Judit: Expedíció
    Sztárai Mihály Általános Iskola: Hegyes város, tanítók: Kósa Ferenc, Horváth Erzsébet
    MATE Kaposvári Rippl Rónai Művészeti Intézet: KÖRFORGÁS, oktatók: Molnár Zsuzsanna, Herédi Győző

    Janus Pannonius Múzeum homlokzata:
    Dörfler Enikő: Bogártánc

    Szakmai vezető: Sztojánovits Andrea
    Vetítéstechnikai partner: EPSON, Kiégő Izzók

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    Borítókép: Pisák Emese Réka

    6

  • Martyn Galéria (Káptalan utca 4.)

    6.1 SPEKTRUM c. KIÁLLÍTÁS

    FÉNYMŰVÉSZTELEP 2024 – Csoportos kiállítás

    MARTYN GALÉRIA - SPEKTRUM c. KIÁLLÍTÁS

    Fotogram tér

    A Martyn Galéria fogadó terében a látogatók egy fotogram installációt látnak, mely eljárásnak specialitása, hogy fényképezőgép nélkül, közvetlenül a fényérzékeny rétegen megjelenített fény-árnyék hatásokat rögzíti. Az 1920-as évek avantgárd művészeti irányzatainak egyik úttörő műfaji jelensége, a kifejezés Moholy-Nagy Lászlótól ered.

    Kaposvári Zichy Mihály Iparművészeti szakgimnázium, technikum és kollégium: FOTOGRAMOK
    animáció és fotogramok 2024
    Projektvezető oktatók: Vágner Mátyás és Bugovits Anikó
    A projektben részt vevő tanulók: Androsovits Kinga, Bognár Jázmin, Molnár Kamilla, Szanicza Dóra, Tóth Mia Vivien
    Zichy Mihály Iparművészeti Szakgimnázium és kollégium fotó és animációs szakos tanulóinak kísérleti munkáiból készül egy válogatás, amely egy nagyobb összerendezett mezőben mutatja be azon fény fragmentumokat, amiket a tanulók a fényfesztiválra készítenek, tisztelegve az elődöknek, Moholy Nagy Lászlónak, akitől a fotogram elnevezés is ered, azon kísérletei után, melyet a fény formálása és a fény modulálása jegyében hozott létre. Első felesége, Lucia Moholy profi fotósként vezette be a laborálás rejtelmeibe. Az első Moholy –Nagy  fotogramok kettejük közös munkája.
    A fotogramokat, egy animációs eljárással egymás után nagyobb kivetítőn is megtekinthetik a nézők, ezáltal más típusú élményt nyújtva.

    Luminokinetika tér

    A luminokinetika kétosztatú terében a látogatók az analóg fény mozgással egybekötött víziótereit láthatják, az alkotások egyben hódolatok Nicolas Schöffer és Dargay Lajos munkássága előtt. A tér egyik részében Hizsnyik Dénes alkotó, aki egyben az un. fénydobozok, elektrofestmények és fénymodulátorok elméleti kutatásáti is végzi, fénydoboz installációit láthatják, a tér másik felében pedig Varga Rita vezetésével a Szekszárdi Környezetkultúra szakos hallgatók kortárs reflexiója önt testet az újragondolt, formatervezett mozgó fényű lámpa-installációban.

    Szekszárdi Környezetkultúra szak: YÉYÉ/ VOOM VOOM lamp
    reflexiók Nicolas Schöffer discotech installációjára 2024
    Projektvezető oktató: Varga Rita
    Projektben részt vevő hallgatók: Györe Flóra, Ilcsik Eszter,  Janó Emma, Juhász Ferenc, Tóth Kamilla ( I.  évf. környezetkultúra szakos hallgatók, PTE KPVK, Szekszárd)

    Az idei Fényművészeti alkotó telepen a PTE KPVK környezetkultúra szakos hallgatói részvételével egy nagyon izgalmas kísérletet teszünk Nicolas Schöffer 60-as években tervezett Saint Trope-i Voom-Voom discobár egyes elemeinek újraélesztésére és továbbgondolására.
    A kiállításon 2 funkcionális lámpát fogunk bemutatni, mely tükröződő oktaéderek több tucatjából áll, egy-egy szerkezeti vázon.  A munka a tavalyi installációnk térbeli leképezése. A mozgást jelen esetben a lámpák alatt elhelyezett fehér fény forrás biztosítja, mely által folyamatosan váltakozó fragmentumok kerülnek a kiállítótér falára. Ezzel az installációval meg szeretnénk idézni azokat a francia és angolszász clubbokat, amik a 60-as évek zenei, divat és kulturális irányzatok kultikus helyei voltak, az új Radical Architects-szel, valamint a Kinetic, Pop és az 'Arte Povera' együttműködésével készültek. Ezek a klubok a találkozás színterei voltak, mely létrehozta a YeeeYeee és a Beat generációt, mely később politikailag és társadalmilag is elkötelezetté vált. A párizsi Golf Drouot-tól a torinói Piper Pluri clubig mindannyian az új angolszász zenei, divat- és kulturális irányzatok hatása alá kerültek. Az éjszakai klubok olyan helyeket biztosítottak fiatal kortársaiknak, ahol összegyűlhettek és megoszthatták érdeklődési köreiket, ezzel is hozzájárulva az új, fiatal Yéyé és Beatnik generáció kialakulásához, amely hamarosan politikailag és társadalmilag elkötelezetté vált.

    Hizsnyik Dénes egyetemi hallgató PTE-KPVK Környezetkultúra szak: "FényDoboz" vagy "Fénybox" luminoszkóp
    A dobozban elrejtett villanymotorral meghajtott, mozgó objektumok, perforált fémlemezek, tárcsák, színes fóliák, rácsok különböző tengelyekre felfűzve, szimultán mozognak. Hátulról színesfény-megvilágítást kapnak ezek az objektumok, és a végén, mint egy interfészként, egy plexi lapon fixálódik a mozgókép végtelen lehetősége, melyben nincs soha egyforma kép.

    Az emlékezés terei

    Az emlékezés tereiben négy műalkotás látható, melyek a fény bevonásával az emlékezés és mitológiák történelmi világába kalauzolnak. A Kaposvári Egyetem hallgatói Molnár Zsuzsanna és Herédi Győző vezetésével Klimó György római katolikus püspök tevékenysége előtt tisztelegnek, melyet két kortárs nyelvezetű installációban fogalmaznak meg. A tudomány és irodalom pártfogójának büsztjét újmédiaművészeti hologram formájában láttatja, a szöveg henger kivetülésén pedig a fény segítségével az értelmet adó írást olvashatjuk. A litofán sorozat Kicsiny Martha munkája, mely bibliai és mitologikus ívet tár fel, melyben megfogalmazza az életutat, ahol a fény különböző szimbolikákban jelenik meg. Pátkai Rozina installációja a holokauszt során elhunyt családtagjainak történetét mutatják, melyhez a napfényt, mint a múlt ‘életre keltését’ alkalmazta a művész, hogy láthatóvá tegye az emlékezet képeit.

    MATE Kaposvári Rippl Rónai Művészeti Intézet: Örökség
    Oktatók: Molnár Zsuzsanna, Herédi Győző
    Alkotók: Tapodi Franciska, Füleki Rebeka, Balaton Adél Maja

    A holográfia a fény hullámtermészetén alapuló olyan képrögzítő eljárás, amellyel háromdimenziós kép hozható létre. Az installációnk a piramis hologram leegyszerűsített változata, lightbox segítségével emeli ki Klimó György alakját, a pécsi püspököt, a tudomány és irodalom pártfogóját.

    MATE Kaposvári Rippl Rónai Művészeti Intézet: Lényed a csillag, oktatók: Molnár Zsuzsanna, Herédi Győző
    Oktatók: Molnár Zsuzsanna, Herédi Győző
    Alkotók: Kalamár Gabriella, Pál Annamária

    "Ennek a világnak fekete egén, lényed a csillag, sugarad a fény." Az installáció az értelmet, mint fényt dolgozza fel, melyben a fekete égen megjelenő csillagok a betűk. A papíron fordítottan, olvashatatlanul jelennek meg a szavak, a fény, a tudás teszi érthetővé őket. A latin szöveg, arra ösztönöz minket, hogy önmagunkban keressük a fényt, amivel utat mutatunk a sötétségben.

    Kicsiny Martha: Ēlektōr - Litofán Sorozat

    A 3D nyomtatott, világító műtárgyak a litofán porcelán műfajának kortárs újragondolásával a virtuális és fizikai síkot kapcsolják össze, párhuzamot vonva az Édenkertből való kiűzetés és Phaethón görög félisten története között. A borostyán ógörög nevéből ered mai "elektromosság" kifejezésünk, amelynek fosszilizálatlan alakja, a gyanta formájában jelenik meg az árammal működtetett világító műtárgyak formázott kereteiben, mint a belső erő és a gyász szimbóluma.

    https://www.marthakicsiny.hu/

    Pátkai Rozina: re:member

    Az installáció egy olyan fa, amelynek levelei alternatív fotográfiai eljárással, a napfény segítségével készült klorofill nyomatok. Hogyan emlékezik az ember és hogyan emlékezik a természet? A levelek a holokauszt során elhunyt családtagok emlékét őrzik, így a fa egyben családfa is, amely az emlékezés és az összetartozás üzenetét közvetíti. Az installációhoz Györgyi c. hangjáték vetítés, valamint a ZIKARON  “emlékezés”  honlapja is társul, mely egy kártyajáték. A Zikaron társasjáték formájában a holokauszt társadalmi felelősségének kérdéseit veti fel: kártyajáték, melynek elemei a Pátkai család vizitkártya-albuma, a játékosok a kártyák hátoldalain szereplő életutakat a szabályokat betartva vagy azokat megszegve rendezik paklikba.

    https://www.rozinapatkai.com/
    https://zikaron.me/

    Újmédia tér

    Az újmédia térben a legújabb technológiákkal készült alkotásokat láthatják az érdeklődők. Az uránium szonifikációjától a mesterséges intelligenciával generált életút interaktív játékon keresztül a virtuális valóság belső utazásig, valamint az objekt mappingig.

    Bakos Bettina: /imagine prompt:

    Bakos Bettina, másodéves képzőművészet-elmélet hallgatóként tanul a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Érdeklődése főként a konceptuális művészet, a médiaművészet és a mesterséges intelligencia (MI) művészeti applikációja. Projektje, amely az Intermédia tanszék egyik órájáról indult, és később gyakorlat alapú kutatási projektté fejlődött, elnyerte az ÚNKP ösztöndíjat. A projekt a művészet és a mesterséges intelligencia kapcsolatának kutatására összpontosít, különös tekintettel az MI alkalmazására a művészeti folyamatokban és alkotásokban.

    A kiállításon bemutatott installáció egy olyan útvesztő, amely az emberek emlékeit, vágyait, érzéseit idézi fel. Egy metaforikus értelmezésre épül, amely szerint az élet egy útvesztőhöz hasonlítható, tele fordulatokkal és döntésekkel, amelyek tükrözik az élet során tapasztalt kihívásokat és paradoxonokat. Minden embernek saját útja van, amely személyes törekvéseken, értékeken és meggyőződéseken alapul, miközben a halál, mint az életciklus elkerülhetetlen és integráns része, központi szerepet tölt be.

    Az installáció mesterséges intelligencia alkalmazásával dolgozza fel az interjúkból származó adatokat, amiket vizuális és auditív elemekkel reprezentál.

    "Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-23-1 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült."

    Stefka Benisheva: Pops and Cracks

    Egy rövid vizuális tanulmány az uránról. Hogyan lesz egy ezüstös-fehér ásványból egy hangzó anyag. Csillogás, erő és halálos felhők a lehető legjátékosabb és legköltőibb módon bemutatva.

    A short visual study on uranium. How a silvery-white mineral becomes pretty tricky. Glitter, power and deadly clouds shown in the most playful and poetic way possible.

    Faddi Bianka és Pálovics Emese: BAD TRIP

    Immerzív narratív VR installáció

    A BAD TRIP egy magával ragadó, narratív audiovizuális installáció, amely a generációs szakadékokkal és az általuk okozott traumákkal, valamint e problémák felismerésének folyamatával foglalkozik. A néző követi a főszereplőt, és a családi házon belül "bad trip-szerű" események sorozatán keresztül egyre mélyebbre és mélyebbre ereszkedik, nemcsak a családi házba, hanem az elméjébe is. A projekt célja, hogy beszélgetéseket indítson el és közösségépítő hatása legyen, ezáltal segítve a téma elfogadását és ösztönözve az önreflexiót. Az installációt a Magyar Zene Háza Hangdómjában mutatták be az alkotók. A dóm változat mellett elkészült egy VR verzió, ahol a virtuális valóság headset által lépünk be a dóm virtuális terébe. Ez lehetővé teszi a nézők számára, hogy egy interaktív, gondolatébresztő bevezető után megnézzék az eredeti vetítést. Ez a változat azonban magányos élményt nyújt, és inkább az egyénre, mint a közösségre vagy a közösségépítésre összpontosít.

    Orbán Orsi & Gyulai Panni: Roots & Algorithms

    A pályamű egyedülálló koncepcióra épül, az alapját képező ‘szövet’ a természet organikus mintázataiból inspirálódik, alkalmazva a számítógépes tervezés és lézervágás technológiáját. A ‘szőttes’re a hozzá komponált, mapping technikával vetített animáció életre kelti a természet ihlette alkotást. A vetítés egy lenyűgöző vizuális történetet mesél el, ahol a fraktálok fokozatosan életre kelnek, pulzálva és átalakulva mutatják meg összetett mintázatukat, az alkotásban és a természetben rejlő életenergiát.

    Hommage à Kozma Péter tér

    A kiállítás “célja”, hogy a Zsolnay Fényfesztivál keretei között megemlékezzünk a közelmúltban elhunyt Kozma Péterről, aki elévülhetetlen szerepet játszott a hazai fényfestő színtér kialakulásában.

    PANI - hommage à Kozma Péter
    Somogyi Endre
    Doboviczki Attila
    Schulteisz Emil

    Kozma Péter nevéhez köthető többek között a kilencvenes évek végén éledező technokultúra emblematikus eseménysorozata, a Frankhegyi partik. Itt elsősorban akkori párjával és alkotótársával, Berkes Dorkával a zene mellett nagy hangsúlyt fektettek a vizualitásra, hatalmas felületeket vetítettek meg rendszeresen. Míg Péter elsősorban az események szervezésében és technikai kivitelezésében volt aktív, Dorka a művészeti kivitelezésében, a vetítések alapját képező, kézzel festett üveglemezek elkészítésében volt aktív. Ezekben a munkákban számos, ma is aktív alkotó működött közre.

    A kétezres években a vetítések önállósodtak, új helyszínek, terek, épületek jelentették a kihívást. A később Dorka védjegyeként bejegyzett raypainting hatalmas felületek bevetítését jelentette: a talajszinttől kezdve a fákon, épületeken át a teljes környezet vetített átalakítását.

    A kétezres évek közepétől külön utakat jártak, Péter önállóan vállalt óriási projekteket. Csak az egyik legnagyobbat említve: a 2007-es esseni vetítése 40.000 négyzetméternyi felületet fedett le, hét napon át naponta megújuló tematikával.

    Az évtized végére Péter visszavonult a vetítéstől, egyre inkább a szellemi-spiritualitás világ vonzotta.

    A kiállítás további célja, hogy a közönséget Péter munkásságán keresztül vezesse be a fényfestés hazai történetébe, illetve hogy ráirányítsa a szűkebb szakmai figyelmet Kozma Péter hagyatékára, annak szakmai feldolgozásának szükségességére.

    image00027

  • Martyn Múzeum udvara (Káptalan utca 4.)

    6.2 AZ ŰR

    FÉNYMŰVÉSZTELEP 2024 – Csoportos kiállítás

    MARTYN MÚZEUM UDVARA - AZ ŰR

    Az idei FÉNYMŰVÉSZTELEP szintén kiterjeszkedik a Martyn Múzeum udvarába, sőt, a Káptalan utcában is láthatunk diák alkotásokat. Az udvar tematikájának fő környezetét a Frankhegyi partik hangulatát visszahozó Raypainting vetítés adja, mely a ‘Hommage á Kozma Péter’ projekt keretein belül valósul meg. A korai partik hangulatához kapcsolódik az ŰR tematika, melyben a pécsi egyetemisták munkáitól kezdve egyéb, művészeti alkotások is kapcsolódnak. A zenei színpad tovább dübörög, a chill zátonyban űrvirágok és fénybogarak között, asztronautákkal körbevéve megpihenhetünk.

    PANI - hommage à Kozma Péter
    Somogyi Endre
    Doboviczki Attila
    Schulteisz Emil 

    Kozma Péter nevéhez köthető többek között a kilencvenes évek végén éledező technokultúra emblematikus eseménysorozata, a Frankhegyi partik. Itt elsősorban akkori párjával és alkotótársával, Berkes Dorkával a zene mellett nagy hangsúlyt fektettek a vizualitásra, hatalmas felületeket vetítettek meg rendszeresen. Míg Péter elsősorban az események szervezésében és technikai kivitelezésében volt aktív, Dorka a művészeti kivitelezésében, a vetítések alapját képező, kézzel festett üveglemezek elkészítésében volt aktív. Ezekben a munkákban számos, ma is aktív alkotó működött közre.

    A kétezres években a vetítések önállósodtak, új helyszínek, terek, épületek jelentették a kihívást. A később Dorka védjegyeként bejegyzett raypainting hatalmas felületek bevetítését jelentette: a talajszinttől kezdve a fákon, épületeken át a teljes környezet vetített átalakítását.

    A kétezres évek közepétől külön utakat jártak, Péter önállóan vállalt óriási projekteket. Csak az egyik legnagyobbat említve: a 2007-es esseni vetítése 40.000 négyzetméternyi felületet fedett le, hét napon át naponta megújuló tematikával.

    Az évtized végére Péter visszavonult a vetítéstől, egyre inkább a szellemi-spiritualitás világ vonzotta.

    A kiállítás további célja, hogy a közönséget Péter munkásságán keresztül vezesse be a fényfestés hazai történetébe, illetve hogy ráirányítsa a szűkebb szakmai figyelmet Kozma Péter hagyatékára, annak szakmai feldolgozásának szükségességére.

    Komlódi Judit: Expedíció

    Transzparens fényinstalláció, melynek anyagát plexi hordozón, műgyantába rétegenként öntve kidobott gépi alkatrészek, elektronikai hulladékok, számítógépes alaplapok, természeti formákra utaló absztrakt formák, jelek, lenyomatok, transzferált szövegrészek, minták és mintázatok alkotják. Az egyes rétegeket alkotói felületként értelmezem, ahol a festett, grafikai elemek mellett, beépített mozgásérzékelős led fények világítják át a felületet. Nappal pedig a természetes fény vet árnyékot.

    Kósa Ferenc, Horváth Erzsébet: Hegyes város

    Drótból, fémből épített vázon, pauszpapírból és egyéb anyagok felhasználásával applikált világító szobortest.

    Pécs a gyerekek szemével. Pécs múltja és jelene. Az alkotás a két művésztanár irányításával általános iskolás gyerekek munkájára építve valósul meg.

    KÁPTALAN UTCA

    Dörfler Enikő: Bogártánc

    Pécs grafika

    Múzeumigazgatóság homlokzata

    Az alkotásomat a megadott tematikák közül az Art of nature kategóriába sorolnám. A megjelenő bogarak felül kisebbek lennének sűrűbben elhelyezve, lefelé haladva nagyobbak ritkábban elosztva. Messziről nézve egy lebegő fényépület hatását kelti az összkép, közelebb érve pedig kivehetővé válnak a szentjánosbogarak. A mellékelt tervben a távolabbi nézetet vázoltam fel, valamint három bogarat dolgoztam ki, hogy szemléltessem az illusztráció stílusát, de ezeknek sora bővülne még továbbiakkal.

    359100934_770885088163450_7524139928229655859_n

  • Baranya Vármegyei Közgyűlés Díszterme (Papnövelde u. 5)

    7. COSMOS.1999

    Studio Joanie Lemercier (FRA): COSMOS.1999

    JOANIE LEMERCIER francia fényművészt a XXI. század digitális művészet legnagyobb hatású alkotói között tartják számon, népszerűségét mutatja, hogy Jay Z-vel és Flying Lotus-szal is együttműködött már. A környezetvédelmi aktivistaként is tevékeny Lemerciert a klímaváltozás és a környezetpusztítás intenzíven foglalkoztatja. Pécsett látható audiovizuális installációja egy utazást kínál a múlt, a jelen és a jövő között.

    A COSMOS.1999 című alkotás a sci-fi műfaj roppant népszerű és csábító vizuális esztétikája és az általa megtestesített disztópikus jövőkép közötti mély ellentétet vizsgálja. A projekt kritikát fogalmaz meg a technológia fejlődéséhez társított általános optimizmusunkkal kapcsolatosan.

    Koncepció & alkotó: Joanie Lemercier
    Zene: Before Tigers

    Studio Joanie Lemercier
    Társrendező: Juliette Bibasse
    Technikai fejlesztés: Martin Pirson
    Produkció: Nicolas Roziecki

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://joanielemercier.com
    https://facebook.com/studiojoanielemercier

    Vetítéstechnikai partner: Vizuál Tipp

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    Kredit: ©Joanie Lemercier

    Kollégáink segítenek az akadálymentes megközelítésben.

  • Janus Pannonius utca

    8. NEO_GEN3.SYS

    Fork Imre: NEO_GEN3.SYS

    NEOGENEZIS / Újjászületés / Újraképződés

    Az analógból digitálisba való újjászületés nem csupán technológiai váltás, hanem egy mélyreható filozófiai és kulturális átalakulás is, amely új perspektívákat nyit az emberi kreativitás és a művészet számára. Az új művészeti formák, a kultúra demokratizálása és a nosztalgia mellett az új kihívások is arra ösztönöznek bennünket, hogy folyamatosan alkalmazkodjunk és tanuljunk.

    A digitális technológia bevezetése új művészeti formák megjelenéséhez vezetett. A digitális festészet, a 3D modellezés, az animáció és a virtuális valóság mind olyan területek, amelyek az analóg technikákból merítettek ihletet, de új módszerekkel és eszközökkel gazdagodtak. Az analóg és digitális technikák ötvözése új távlatokat nyitott meg a művészek számára, lehetővé téve számukra, hogy korábban elképzelhetetlen alkotásokat hozzanak létre.

    A graffiti, mint a vizuális önkifejezés egyik legerőteljesebb formája, mindig is fontos szerepet játszott a városi környezetek alakításában. Ez a művészeti ág, amely eredetileg a lázadás és az identitás keresésének eszköze volt, az évek során átalakult, és a városok színesebbé tételének egyik legelterjedtebb módjává vált. Az elhagyatott, szürke falak és épületek vibráló, dinamikus műalkotásokká változnak, melyek nemcsak esztétikai értéket teremtenek, hanem a közösségi életet is gazdagítják.

    A digitális technológia térnyerése lehetővé tette, hogy a hagyományos graffiti stílusokat modern formában értelmezzük újra, új eszközökkel és technikákkal kiegészítve. A digitális rekreáció nemcsak a művészi kifejezésmódot gazdagítja, hanem a művészeti alkotások szélesebb közönséghez való eljuttatását is lehetővé teszi. Az újjászületés fogalmát már nem csupán a falakra festett képek jelentik, hanem a virtuális térben életre kelő alkotások is, amelyek új lehetőségeket teremtenek a művészi interakcióra és a közönség bevonására.

    A fényfestés, mint a graffiti egyik innovatív formája, a fény és a mozgás kombinációjával lenyűgöző vizuális élményeket hoz létre. Ez a technika lehetővé teszi, hogy az alkotások átmenetileg vagy állandóan díszítsék a városi tereket, dinamikus és folyamatosan megújuló látványt biztosítva a városlakóknak és látogatóknak.

    A graffiti művészetének és a modern technológiáknak az ötvözése új távlatokat nyit a városi tér színesítésében és művészeti értékének növelésében. Az analóg festészeti megoldások digitális rekreációja és a fényfestés lehetőséget biztosít a városok újjászületésére, melyek így élénkebbé, dinamikusabbá és vonzóbbá válnak mindenki számára. Az emberi elme kreatív ereje és a digitális technológia együttesen új lehetőségeket teremt a művészet és a városi környezet kapcsolatában, inspirálva és gazdagítva mind a művészeket, mind a közönséget.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    www.forkimre.com

    Vetítéstechnikai partner: Night Projection

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    8

  • Szepesy utca és Zsolnay Múzeum

    9. TRAVELING WITH MOVING

    Benze: TRAVELING WITH MOVING

    A fesztiválkedvenc Fényszőnyegnek idén egy kistestvére debütál a Szepesy utcában, ahol helyváltoztatás nélkül is utazhatunk, ugyanis a teljes járdafelület mozgásba lendül a talpunk alatt.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://www.behance.net/benze

    Vetítéstechnikai partner: Night Projection

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    9_Road Trippin- In Motion-2-HQ_web

  • Széchenyi tér / Dzsámi

    10. FOTON

    Nagy András László: FOTON

    "Én vagyok a világ világossága" (János 8:12). A keresztény vallásban a fény Jézus isteni természetét és küldetését jelképezi, amely az emberiség megvilágosodását és megváltását célozza. Ebben az értelemben a fizikai fény, amely megvilágítja a sötétséget, analógiaként szolgál a szellem világosságára, amely az erkölcsi és lelki sötétséget oszlatja el.

    Ezzel párhuzamosan a fény a tudomány jelenlegi állása szerint kettős természetű, azaz egyszerre mutat részecske- és hullám tulajdonságokat. Ezt a kettősséget a kvantummechanika keretein belül érthetjük meg, ahol a fényt alkotó fotonok részecskeként viselkednek, rendelkeznek energiával és impulzussal, ugyanakkor hullámként is viselkednek, interferenciát és diffrakciót mutatva.

    A dzsámi az idei Fényfesztivál alkalmával egy interaktív vetítés tömegvonzásába emelkedik.

    Az alkotás központi eleme a fény, amelynek mi magunk is részecskéivé válhatunk.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://andrasnagy.xyz
    https://www.instagram.com/andrasnagy.xyz

    Vetítéstechnikai partner: EPSON, Gonzo Visuals
    sound design: Bognár Csaba (sabw)
    https://csbognar.com/

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    Támogató: PÉTÁV

    petav-web1

    10

  • Nádor Galéria (Széchenyi tér 15.) – kisterem

    11. STOLEN FIRE

    Birkás Mona: STOLEN FIRE

    Kiterjesztett valóság installáció

    "Mindenből ami valaha közvetlen élmény volt, távoli képzet (représentation) lett"

    Ez az installáció a tüzet, az ősi és alapvető elemet helyezi a középpontba, amely az emberi civilizáció és kultúra meghatározó részét képezi. A tűz ellopása az emberek számára egy ősi mítosz, amely számos kultúrában megtalálható, legismertebb változata pedig a görög mitológiából származik.

    A tűz használata hatalmas fejlődést jelentett az emberiség számára, és biztosította a további fejlődés lehetőségét. Ennek köszönhetően, mára arra a fejlettségi szintre jutottunk, hogy nincs is szükségünk többé a tűzre. Eredeti funkciójától teljesen megfosztva az éltető és romboló tűzből dekoráció lett, amit nagy felbontású televíziókon bekapcsolunk a vacsora mellé.

    Ez az installáció az anyag, és az anyag digitális megjelenítése közötti kapcsolatot vizsgálja. A Stolen fire című munka egy romantikus digitális kísérlet arra, hogy az elidegenedésből származó hiányérzeteket az illúzióval pótoljuk.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://www.instagram.com/mona_birkas

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    11

  • Nádor Galéria (Széchenyi tér 15.) – nagyterem

    12. LuminAI

    Guzman Rodrigo és Urbán Márton: LuminAI

    A fény és sötétség éteri táncában az emberiség mindig is arra törekedett, hogy megfejtse a világítás titkait. Ahogy a mesterséges intelligencia elterjedésével egy új technológiai korszak küszöbére érkeztünk, a LuminAI arra hív minket, hogy öleljük át az ismeretlent, merészen kalandozzunk a kreativitás és kifejezés új, feltérképezetlen területeire.

    A bemutatott alkotás több, mint pusztán egy technológiai innováció, ez az emberi képzelet rendíthetetlen szellemének bizonyítéka. Egy ipari környezetben használt robotkar ezúttal egy projektort mozgat, a vetített tartalmat magunk alakíthatjuk egy intelligens program segítségével. A LuminAI segítségével nemcsak a körülöttünk lévő tereket világítjuk meg, hanem az ötleteinket is vizualizáljuk. Induljunk együtt a fénybe, ahol minden sarkon varázslat vár ránk.

    AZ ALKOTÓKRÓL:
    https://www.facebook.com/artonurban
    https://www.facebook.com/ABDXll

    Technikai partner: KUKA Hungária, EPSON

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

    12

  • Nick Galéria

    13. NEW DIMENSIONS

    NagyMolnár: NEW DIMENSIONS

    A 2021-es nagysikerű debütálás után a NagyMolnár alkotópáros - Nagy Krisztián és Molnár Csaba - visszatérnek Pécsre, hogy bemutassák legújabb, idén készült munkáikat. Kiállításuk címe arra utal, hogy az ismert munkák mellett olyan alkotásokkal is találkozhatunk, melyeket a Miamiban történt bemutatásuk után itt láthat először a hazai közönség.

    Az alkotók továbbra is az üvegek és tükrök fizikai tulajdonságait kihasználva, a fénytechnikát kreatívan alkalmazva hozzák létre munkáikat, melyek egy precízen megtervezett és kivitelezett indusztriális testet öltve varázsolják el a szemlélődőt. Fontos tudatában lenni, munkáik nem digitális művek, vizuális világukat az üvegművészet, az üvegmegmunkálás, és fényművészet kreatív alkalmazásával valósítják meg.

    A művészpárost állandó kísérletezési vágy hajtja, ennek eredménye olyan művek születnek, melyek a speciális felületekkel a láthatatlant próbálják meg láthatóvá, érzékelhetővé tenni. Az alkotók a kézzel épített objektjeik segítségével magát a fényt, mint anyagot próbálják megformázni, egyszerű geometriai mintákba, és bonyolult térhálókba rendezni.

    Különleges üveg-tükrök segítségével a megformázott fényt egyfajta végtelen térbe helyezik, ez a szokatlan látvány ad új perspektívát és értelmet a szemlélődésnek. Technikájuk fontos eleme a fény forrásának eltüntetése, növelve ezzel is a misztikus hatást.

    A kiállítás a Nick Galéria szervezésében valósul meg, és a Fényfesztivált követően egy hónapon át megtekinthető.  Együttműködő partner a művészeket kezdetektől képviselő Zsdrál Art Gallery.

    Együttműködő partner: Zsdrál Art Gallery, Nick Galéria

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen nem közelíthető meg.

  • ÁRKÁD Pécs Bevásárlóközpont

    14. ENTRÓPIA

    Limelight: ENTRÓPIA

    A LIMELIGHT csapata az idei Fényesztiválra egy 10 perces immerzív 3D vetítéssel készül, ami az élet keletkezésének tudományos elméletét kutatja. Az Entrópia című alkotás egy utazás az élet evolúcióján keresztül, több ökológiai szinten halad át egymással összefüggő fejezetekben.

    A legegyszerűbb formáktól a legbonyolultabb összetettség szintjéig változik a képi világ, a nano mérettől a bolygó léptékű nagyságig haladunk,  minden fejezet a létezés különböző szintjeibe ad bepillantást.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://www.limelight.art
    https://www.instagram.com/limelight3dmapping

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    Támogató: ÁRKÁD Pécs Bevásárlóközpont

    arkad-pecs-logo-feny-utja

  • Színház tér

    15. KÁOSZ ÉS HARMÓNIA

    Besnyő Dániel: KÁOSZ ÉS HARMÓNIA

    A lézerek fénye egyszínű, azaz monokromatikus, irányuk állandó, ami különleges precizitást és stabilitást biztosít. Ezen tulajdonságokat felhasználva az installáció egy látványos „lézertáncot” hoz létre, mely során több mint 80 lézer 360 fokos sugarú fényjátékkal veszi körbe a teret. A változó sebességgel forgó fénypontok és a színes lézernyalábok dinamikája egyszerre idéz elő vizuális káoszt és rendezett harmóniát, ahogy a fénypontok mozognak és a színes nyalábok különféle formációkat alkotnak. A Zsolnay Fényfesztiválon bemutatkozó installáció a Pécsi Nemzeti Színház 129 éves épülete előtti téren kerül bemutatásra.

    Koncepció: Besnyő Dániel
    Szerkezet: Czingáli Zoltán, Czingáli Tamás
    3D modell: Ferencsik Benjámin
    Produkció: Centrum Production, LEDRON
    Zene: Pfitzner Áron

    AZ ALKOTÓKRÓL:
    https://centrumproduction.com/hu/fooldal
    https://www.instagram.com/centrumproduction

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    15

  • Széchenyi Gimnázium udvara

    16. FRONTIER

    Encor Studio (CH): FRONTIER

    Ez az audiovizuális installáció megkérdőjelezi a határokról és a valóság értelmezéséről alkotott elképzeléseinket.

    A közönség egy tükröződő vízfelületet körben oszlopokkal szegélyező fényes tárgy előtt foglal helyet. A fénylő oszlopok mozgása először szigorúan geometrikus, majd lassan fejlődik és egyre organikusabbá válik. A tükörfelület kölcsönhatásba lép a fény oszlopokkal, és fizikailag átalakítja azok üzenetét.

    Ez a naturális, sötét vízfelület kölcsönhatásba lép a környezetével, a formák hullámokká, a fények rezgésekké alakulnak, a korábban rendezett elemek rendetlenné válnak. Párbeszéd kezdődik a rend és a rendetlenség, a valóság és annak értelmezése között.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    www.encor.studio
    https://www.instagram.com/encor_studio

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    Kredit: Gwendal Le Flem

  • 48-as tér

    17. LEAF MOTION

    Fényhangár: LEAF MOTION

    Mint az erdő növényei, úgy hálózzák be a 48-as teret a természet ihlette érintésérzékeny, világító kontrollerek, és a velük vezérelt vetítőgépek fényei. A leveleket formázó, mandala ihlette kontrollerek érintésével mozgathatók a fákra vetített képek és formák.

    A hangulatos aláfestő zenét minden este DJ-k szolgáltatják:

    Csütörtök: EKSZ & GAB (Kaposvár)
    Péntek: Minek & Minich (Pécs, Tilos)
    Szombat: Dj Bodoo (Pécs)
    Vasárnap: Mesterbandi & DJ DB (Kaposvár)

    AZ ALKOTÓRÓL:
    https://www.facebook.com/fenyhangar

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    Együttműködő partner: Labor Lumen Squad

    Támogató: Pécsi Tudományegyetem

    pte_logo_magyar_angol_feher_transzparens_250

    17

  • Kodály Központ - Hangversenyterem

    18. intangible #form

    Shohei Fujimoto (JP): intangible #form

    A Kodály Központ hangversenytermében kerül bemutatásra az intangible #form című grandiózus alkotás. A fiatal japán művész, SHOHEI FUJIMOTO első magyarországi munkájában több száz vörösen izzó lézersugárral létrehozott térbeli struktúra mozgása tölti be a rendelkezésre álló hatalmas teret, mely egyszerre tűnhet valóságosnak és megfoghatatlannak. Az alkotás a japán letisztultság mellett zsigerekig ható érzéki élményt kelt a nézőben.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    http://sfjmt.org
    https://www.instagram.com/shohei_fujimoto

    Technikai partner: SIGNAL Prague, Harman Magyarország

    FÉNY ÚTJA EXTRA karszalaggal látogatható!

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

  • Balokány liget

    19. LUMINOUS HARMONY

    Lucid Collective (CH): LUMINOUS HARMONY

    A Lucid Collective csapata a Balokány Ligetet a fény, a hang és a köd egyszerre vibráló és nyugalmat árasztó szentélyévé alakítja át, energiahatékony és fenntartható anyagok felhasználásával.

    A koncepció kiemeli a természet egyetemes értékét és a természet megőrzésének közös felelősségét. Felhívja a figyelmet a természetben található mintákra és szekvenciákra, fraktálokra és a biolumineszcenciára, hidat teremtve a természeti szépség és a művészi kifejezésmód között.

    Pécs történelméből és kultúrájából származó történeteket integrálnak az installációba mesterséges intelligencia által generált vizuális elemek és narratívák segítségével, amelyeket a parkban lévő ködre és felületekre vetítenek, a népművészet és a digitális művészet dinamikus keverékét létrehozva.

    Az alkotás célja, hogy több legyen, mint egy vizuális látványosság, ez egy menedékhely a városon belül, amely a környezethez, kulturális örökségünkhöz és egymáshoz való viszonyunkról való elmélkedésre hív. A fenntartható megoldások, a művészi innováció és a közösségi élmény ötvözésével az installáció tartalmas élményt nyújt a fesztiválozók számára, elősegítve a kikapcsolódást, fokozva a nyugalom érzését a fesztivál nyüzsgése közepette.

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.

    19

  • Zsolnay Negyed / Bóbita Bábszínház szabadtéri színpad

    20. AMNESIA

    Cristian Rizzuti & Julián Álvarez (IT - ES): AMNESIA

    Az AMNESIA egy öt részből álló, élő festészeti performanszként is értelmezhető generatív lézer vetítés.

    Egy kör alakú vásznon az élő emlékezet elevenedik meg, annak lüktetése, életereje, elvesztése és az, ami belőle megmaradt. A fény a vászon anyagával érintkezve színben válik valósággá, kézzelfoghatóvá. A színek az élet lüktetését nyomon követő, valós idejű vizuális-hang kompozíciók táncát kezdik el hangszerelni és az emlékezetet, hogy aztán mind eltűnjenek, és utat engedjenek a következő pillanatnak.

    AZ ALKOTÓRÓL:
    http://www.cristianrizzuti.com

    Technikai partner: Prolaser

    A helyszín akadálymentesen megközelíthető.