ZSOLNAY LIGHT ART MAPPING VERSENY 2025
2025. július 3-6.
A Székesegyház mint élő műalkotás: nemzetközi verseny
A Zsolnay Light Art Mapping Verseny a négynapos fesztivál legnagyobb attrakciója, ami minden este lenyűgöző fényalkotásokat varázsol a Pécsi Székesegyház monumentális homlokzatára. Idén magyar, cseh, lengyel és bolgár művészek versengenek a közönség kegyeiért. A verseny témája idén egybecseng a fesztivál központi tematikájával.
Nemzetközi mapping versenyünk mindenki számára ingyenesen látogatható, csütörtökön, pénteken, szombaton és vasárnap este, összesen 13 alkalommal tekinthetőek meg a Székesegyház épületének déli homlokzatán az alábbiak szerint:
CSÜTÖRTÖK & PÉNTEK & SZOMBAT
21.30 Versenyalkotások vetítése 1.
22.00 Versenyalkotások vetítése 2.
22.30 Versenyalkotások vetítése 3.
23.00 Versenyalkotások vetítése 4.
23.30 "Best of" - díjnyertes alkotások a korábbi évekből, zárásként pedig a Kiégő Izzók „Jónás Könyve” című, ikonikus mapping alkotása lesz látható.
VASÁRNAP
21.30 Versenyalkotások vetítése
22.00 Eredményhirdetés és díjátadás
22.30 A 2025-ös verseny közönségdíjas alkotása + "Best of" - díjnyertes alkotások a korábbi évekből, zárásként pedig a Kiégő Izzók „Jónás Könyve” című, ikonikus mapping alkotása lesz látható.
Az erős fény- és hanghatások miatt az arra érzékeny látogatóknak nem ajánljuk!
NO//BODY
A fény mint művészi kifejezőeszköz rendkívül szoros kapcsolatban áll a testnélküliség, az anyagtalanság és a megfoghatatlanság témájával, képes alakot teremteni és hatást gyakorolni ránk anélkül, hogy fizikailag érinthető lenne. A fesztivál idei művészeti témája – a NO//BODY – reflexiókat keres a valós és virtuális térben töltött hétköznapjainkban zajló változásokra a fényművésztben és a digitális művészetekben rejlő lehetőségek által.
Zsolnay Light Art 2025 alkotók:
Ari Dykier (Lengyelország) – Teremtés
https://www.dykiers.com
Elérkeztünk ahhoz az időhöz, amikor a mesterséges ember megalkotása szinte lehetségessé válik. Az ötlet egyidős a civilizációval, de ma már ember alakú robotokat építhetünk, mesterséges intelligenciával felruházva őket, és csak idő kérdése, hogy mellettünk éljenek. Vajon egy isteni teremtmény puszta látszatát hozzuk létre, vagy egy fizikailag nálunk felsőbbrendű lényt? Elpusztíthatatlan lesz a testük, meghosszabbítva az átlagos élettartamukat? Egyenlő lényekként tiszteljük-e a robotokat, tiszteletben tartjuk-e elméjük és testük függetlenségét, vagy gépekként, Senkiként fogjuk-e fel őket? Vajon az androidokkal való együttélés megtanít-e minket a különböző fajok jogainak tiszteletben tartására? A Teremtés projekt egy mesterséges emberi test megépítésének történetét meséli el, egy fejlett technológián alapuló embermásolatét, egy olyan lényét, amelyet úgy fejlesztettek ki, hogy segítsen az emberiségnek szembenézni a hiányosságaival és problémáival, harmonikus jövőképet teremtve. Az animáció vintage stílusban, kollázs technikával készül, amely segít a történetet univerzálissá és időtlenné tenni.
Zene: Ari Dykier
Elektrick.me (Bulgária) – Transzcendens
https://elektrick.me
Az Elektrick.me csapata a "No/Body" tematikát úgy közelíti meg, hogy bemutatja, hogyan "működik" az emberi kéz által teremtett fizikai világ, és hogyan áll szemben a nem fizikaival. Mappingjeik kiemelik és átalakítják az épület sajátos fizikai jellemzőit, olyan pillanatokat teremtve, ahol a szilárd forma látszólag feloldódik, átalakul, vagy meghaladja anyagi korlátait.
Vizuális párbeszédet hoznak létre az ellentétes anyagtulajdonságok között:
szilárdság/puhaság: A beton- és acélelemek látszólag engednek az animációnak és azzal együtt formálódnak, míg a lágy építészeti elemek szerkezeti integritást mutatnak.
anyag/nem-anyag: A szilárd felületek áttetszővé vagy teljesen átlátszóvá válnak, míg az üres terek látszólagos anyaggal telhetnek meg.
Zene: Elektrick.me
Magyarósi Éva (Magyarország) – Az álmok kertje
https://valentina.hu
A videómű egy négy egységből álló, loopolható vetítés, amely kollázsszerű dramaturgiával, valamint a színek és formák folyamatos metamorfózisával teremti meg a testetlen, anyagtalan jelenlét élményét. A mozgóképben nincsenek egyértelmű narratív határok – a képi világ organikusan áramlik, így a néző saját belső történetén keresztül kapcsolódhat a látottakhoz. Ez a nyitottság és kontemplatív hatás különösen fontos számára: olyan vizuális térélményt szeretne nyújtani, amely a hagyományos tér- és időérzékelésből való kibillenést kínálja.
Éva munkája a festészet és a mozgókép határán mozog: a jelenetek színvilága úgy változik, mintha festmények bontakoznának ki a fényfelületen. Ez a kromatikus és spirituális dimenzió – többek között Csontváry Kosztka Tivadar színvilágának inspirációjával – a fény szimbolikus erejét hangsúlyozza, amely egyszerre érzéki és transzcendens.
Kiemelt jelentőséggel bír számára a Zsolnay Porcelángyár mintavilága, különösen annak ornamentikus díszítettsége és színhasználata. Herenden nőtt fel, szülei a porcelángyárban dolgoztak – ez a vizuális közeg mélyen beépült képi gondolkodásába. Az alkotás így nem csupán formailag, hanem érzelmileg is kapcsolódik a Zsolnay örökséghez.
A mű célja, hogy a nézőt egy olyan lebegő, anyagtalan térbe hívja meg, ahol a fény nemcsak eszköz, hanem tartalom is – egy olyan médium, amely képes feloldani a tér és idő határait, és megteremteni az egyéni belső reflexió lehetőségét.
Zene: Víg Mihály
Metanoia Creatives (Csehország) – Spectralia
https://metanoiacreatives.art
Ahol a fény virágzik?
Spectralia egy mitikus táj - egy kert. Ahol a virágok nem nőnek, hanem inkább a képzelet szülöttei. A létezésük színből és formából keletkezik.
Music: Noxjvn
HÁZIGAZDA + SZAKMAI PARTNER:
A Zsolnay Light Art szakmai partnere, és a verseny házigazdája minden évben a több mint 25 éves múltra visszatekintő magyar vizuális művész csoport, a Kiégő Izzók.
A Zsolnay Light Art Mapping Verseny támogatója a Pannon Hőerőmű.